fredag, augusti 27, 2004
Stockholm City 040826
RUBRIK: Näringslivet blomstrar på grund av homosexualitet ??
Tryckta gratistidningen Stockholm City, avdelning Näringsliv, publicerade en häpnadsväckande artikel (26/8) med rubriken: ”Stockholm har blivit hett – öppenheten och toleransen gör att vår tillväxt ökar mest i hela Sverige”. Artikelns kärnbudskap till intelligenta människor i Stockholm genom artikelförfattaren Jesper Pettersson är två: (1) En tolerant attityd till homosexualitet är viktigt (förutsättning) för företagande. (2) Stockholm har kommit att blomstra på grund av en stor inflyttning av homosexuella.
Stockholm City skriver:
”Det har visat sig att områden som egentligen har ganska få naturliga förutsättningar för tillväxt ändå kommit att blomstra på grund av en stor inflyttning av människor med olika bakgrund.”
Vidare citerar Stockholm City Markus Uvell, VD för Demoskop:
”Flera internationella studier har pekat på att tillväxten i områden med homosexuella […] generellt sett är högre än i övriga områden. En tolerant attityd [till homosexuella] kan ibland [vara] lika viktigt för företagandet som andra mer hårda förutsättningar.”
Stockholm City publicerar med artikeln två kopplade bilder. Första bilden visar Stockholms Stadshus. Andra bilden visar halvnakna unga män vid de homosexuellas Pride festival. En fet uppåtstigande röd pil sammankopplar de två bilderna.
För det första konkretiserar Stockholm City ingen publicerad vetenskaplig studie. För det andra; det vinstdrivande omvärldsanalysföretaget Demoskop producerar kundbeställda undersökningar till företag med ekonomiskt vinstintresse och till organisationer med särskilt opinionsbildande intresse; förutsättningar som kan gynna förutbestämda resultat utifrån favoriserad hypotes och därmed missgynna vetenskaplig öppenhet och förutsättningslös teoribildning. Risk föreligger därför att enskild kund kan beställa selekterad/manipulerad data i syfte att styrka kundens egen godtyckligt favoriserad hypotes. Stockholms Handelskammare företräder ett regionalt särintresse – stockholmsregionens handel.
Stockholm City tappert försöker att sammankoppla Stockholm Handelskammares kvartalsrapport med ospecificerade studier, och framställer synteser genom att citera Demoskops VD.
Stockholm Citys metod i denna artikel tillhör inte seriös journalistik. Artikelns homomanipulation utgör dock ett klassiskt homoinstrument för desinformation och för homolobbyism.
Torsten Skarp
Tryckta gratistidningen Stockholm City, avdelning Näringsliv, publicerade en häpnadsväckande artikel (26/8) med rubriken: ”Stockholm har blivit hett – öppenheten och toleransen gör att vår tillväxt ökar mest i hela Sverige”. Artikelns kärnbudskap till intelligenta människor i Stockholm genom artikelförfattaren Jesper Pettersson är två: (1) En tolerant attityd till homosexualitet är viktigt (förutsättning) för företagande. (2) Stockholm har kommit att blomstra på grund av en stor inflyttning av homosexuella.
Stockholm City skriver:
”Det har visat sig att områden som egentligen har ganska få naturliga förutsättningar för tillväxt ändå kommit att blomstra på grund av en stor inflyttning av människor med olika bakgrund.”
Vidare citerar Stockholm City Markus Uvell, VD för Demoskop:
”Flera internationella studier har pekat på att tillväxten i områden med homosexuella […] generellt sett är högre än i övriga områden. En tolerant attityd [till homosexuella] kan ibland [vara] lika viktigt för företagandet som andra mer hårda förutsättningar.”
Stockholm City publicerar med artikeln två kopplade bilder. Första bilden visar Stockholms Stadshus. Andra bilden visar halvnakna unga män vid de homosexuellas Pride festival. En fet uppåtstigande röd pil sammankopplar de två bilderna.
För det första konkretiserar Stockholm City ingen publicerad vetenskaplig studie. För det andra; det vinstdrivande omvärldsanalysföretaget Demoskop producerar kundbeställda undersökningar till företag med ekonomiskt vinstintresse och till organisationer med särskilt opinionsbildande intresse; förutsättningar som kan gynna förutbestämda resultat utifrån favoriserad hypotes och därmed missgynna vetenskaplig öppenhet och förutsättningslös teoribildning. Risk föreligger därför att enskild kund kan beställa selekterad/manipulerad data i syfte att styrka kundens egen godtyckligt favoriserad hypotes. Stockholms Handelskammare företräder ett regionalt särintresse – stockholmsregionens handel.
Stockholm City tappert försöker att sammankoppla Stockholm Handelskammares kvartalsrapport med ospecificerade studier, och framställer synteser genom att citera Demoskops VD.
Stockholm Citys metod i denna artikel tillhör inte seriös journalistik. Artikelns homomanipulation utgör dock ett klassiskt homoinstrument för desinformation och för homolobbyism.
Torsten Skarp